Strengere regels voor de invordering van schulden bij de consument vanaf 1/9/2023
Het Wetboek Economisch Recht (WER) werd aangevuld met een nieuw Boek XIX. Hiermee wordt de minnelijke invordering van schulden bij de consument verder geregeld en worden er strengere regels opgelegd aan de schuldeiser ten opzichte van de bestaande regelgeving. Deze nieuwe regels zijn van toepassing op nieuwe overeenkomsten en nieuwe schulden vanaf 1 september 2023 en op alle invorderingen vanaf 1 december 2023. Deze regels zijn enkel van toepassing op B2C-relaties, voor B2B blijft de Wet van 2 augustus 2002 van toepassing.
Wij geven u een overzicht van de krachtlijnen van de nieuwe regelgeving:
1. De onderneming is verplicht om een kosteloze eerste herinnering te sturen
Alvorens er nalatigheidsintresten of een schadevergoeding kunnen worden aangerekend aan de consument, moet de onderneming een kosteloze eerste herinnering versturen. Het is pas na een periode van 14 kalenderdagen na het versturen van deze eerste herinnering dat er extra kosten kunnen worden aangerekend.
2. Verplichte vermeldingen
De kosteloze eerste herinnering is onderworpen aan een aantal vormvereisten. Zo moeten volgende zaken expliciet worden vermeld: het te betalen saldo en het bedrag van de schadevergoeding die in het geval van niet-betaling geëist zal worden, de gegevens van de onderneming/schuldeiser, een duidelijke beschrijving van het product, de datum en vervaldatum van de factuur, alsook de termijn (minimum 14 dagen) waarbinnen de schuld betaald moet worden alvorens er bijkomende kosten kunnen worden aangerekend.
3. Verplicht overmaken van bewijsstukken
De nieuwe regelgeving verplicht de onderneming om op eenvoudig verzoek van de consument alle bewijsstukken en nuttige informatie aan de consument te bezorgen. De consument dient hier dus wel degelijk naar te vragen, deze gegevens moeten niet automatisch meegestuurd worden. De nieuwe regelgeving voorziet niet dat deze informatieverstrekking gratis moet zijn, maar of dit betekent dat de onderneming hiervoor kosten mag aanrekenen, is niet duidelijk.
4. Plafonnering van de schadevergoeding en de intresten
Een eventuele schadevergoeding bij niet-betaling moet voorafgaandelijk aan de overeenkomst tussen de onderneming en de consument uitdrukkelijk bepaald zijn (bij voorkeur in een overeenkomst of algemene voorwaarden, welke voorafgaandelijk én uitdrukkelijk door de consument aanvaard moeten zijn). Het bedrag van de schadevergoeding is hoe dan ook aan een maximum onderworpen afhankelijk van de waarde van de hoofdsom:
Tot 150 euro => 20 euro
Tussen 150,01 en 500 euro => 30 euro + 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 euro en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 euro en 500 euro is
Meer dan 500,01 euro => 65 euro + 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde saldo hoger dan 500 euro is
Ook de nalatigheidsintresten worden geplafonneerd tot de wettelijke intrestvoet zoals bepaald in de Wet van 2 augustus 2002 (de zgn. handelsintrest). Ook deze intrestvoet dient voorafgaandelijk aan de overeenkomst uitdrukkelijk bepaald én door de consument aanvaard te zijn.
Contractuele bepalingen die in strijd zijn met deze regels worden als niet-geschreven beschouwd. Het is dus van groot belang om er voor te zorgen dat uw algemene voorwaarden/overeenkomsten aangepast zijn aan deze nieuwe regels.
5. Strengere regels m.b.t. de activiteit van invordering van onbetaalde schulden
Ook de regels voor wie een activiteit van invordering van onbetaalde schulden uitoefent (zoals advocaten, deurwaarders en incassobureaus) worden verstrengd. Zo zijn zij voortaan verplicht om de wettigheid van de gevorderde schadevergoedingen te controleren alvorens zij een minnelijk of gerechtelijk dossier mogen opstarten. Bovendien moet de consument uitdrukkelijk geïnformeerd worden omtrent zijn rechten in het kader van de minnelijke invordering (zoals de mogelijkheid om afbetalingsfaciliteiten te vragen en zijn recht om de schuld te betwisten).
6. Sancties
De nieuwe regelgeving legt zeer strenge sancties op in geval van niet-naleving. Zo kan de rechter bepalen dat wanneer er door de consument betalingen ontvangen werden in strijd met deze wet, het teveel betaalde bedrag aan de consument moet worden terugbetaald. De consument wordt m.a.w. van de schuld bevrijd en eventueel betaalde bedragen moeten aan hem worden terugbetaald.
Bovendien kan de consument van rechtswege bevrijd worden van het betalen van een schadevergoeding of intresten. Ook zijn er in bepaalde gevallen administratieve, en zelf strafrechtelijke sancties mogelijk.
Laat dus tijdig uw algemene voorwaarden controleren door Confidenz advocaten !